Związek
religii i sportu w kontekście filozoficznym w dużej mierze zależy do rodzajów
definicji jakie przyjmiemy, aby zagadnienie zgłębić. Zazwyczaj przyjmuje się,
że punktem odniesienia są pierwotne kulty religijne i wyodrębnione aspekty
sportu takie jak doskonalenie się człowieka i poszerzanie ludzkich możliwości.
Zagadnienie
sportu i religii powstaje na styku fizyczności i
duchowości człowieka. Sport, w jednej z definicji, jest próbą
przekraczania możliwości cielesnych człowieka, natomiast duchowość religijna
zaczyna się tam, gdzie możliwości fizyczne człowieka osiągnęły swój kres. Z
jednej strony chcemy przekroczyć naszą ograniczoną cielesność, z drugiej
strony, chcemy, żeby nasze idee realizowały się tu i teraz. Fizyczność i
duchowość w tej koncepcji stanowią dwie strony tego samego medalu, sport i
religia są tego przykładem. Szczególną rolę w religii, nie tylko
chrześcijańskiej, odgrywa ucieleśnienie,
czyli sprawienie, że rzecz abstrakcyjna staje się rzeczą urzeczywistnioną. W dużym uproszczeniu jest to proces odwrotny
do transcendencji - przekraczania, w tym
przypadku możliwości fizycznych ciała ludzkiego. Dla filozofa sportu jest to
centralny punkt rozważań dotyczących religii i sportu, ale nie jest to jedyny
problem.
Wielu filozofów sportu zwraca uwagę, że punktem wyjścia do rozważań o istocie sportu jest zapytanie o ludzką naturę. Dalej, żeby zrozumieć naturę ludzką należy zadać pytanie o cielesność. Refleksja nad naturą ludzką często była prowadzona w oderwaniu od fizyczności człowieka, natomiast obecnie uważa się, że niemożliwe jest rozdzielenie tych aspektów życia człowieka jakimi są świat intelektu i świat cielesny. Wychowanie fizyczne czy kinezjologia mają szczególny wpływ na właściwe potraktowanie problemu. W tym kontekście religia i sport stanowią dwa źródła poznania natury ludzkiej w pełnym jej wymiarze. Natura ludzka stanowi wspólne odniesienie dla rozważań z dziedziny filozofii sportu i religii.
Wyjątkowy
związek pomiędzy religią i sportem zachodzi w sztukach walki Dalekiego Wschodu.
Często umiejętności fizyczne wynikają z zaangażowania duchowego adepta sztuki
wojennej i na odwrót. Filozofia taoizmu i częściowo buddyzmu wprzęgnięta
została do etyki sztuk walki. Praca nad ciałem i pokonywanie niedogodności
wynikających z cielesności stało się elementem praktyki
religijnej. Innymi słowy doskonalenie
ciała jest warunkiem osiągnięcia postępu duchowego. W naszym przypadku oznaczałoby to odpowiedzialne uprawianie sportu towarzyszące ścieżce samorealizacji.
Pomiędzy
sportem i religią powstało bardzo inspirujące napięcie dzięki któremu możemy
pełniej odpowiedzieć na kantowskie pytanie kim
jest człowiek. Filozofia sportu pilnie potrzebuje poważnego i
zaangażowanego zbadania wzajemnego wpływu religii i sportu w życiu
współczesnego człowieka.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz