poniedziałek, 7 marca 2016

Filozofia sportu dla mnie. Krótkie usprawiedliwienie.


Dlaczego? 

 
          Jestem winien wyjaśnienie dlaczego bloga o sporcie nazwałem Filozofią sportu. Pierwsza odpowiedź jest banalnie oczywista: Lubię sport, jestem filozofem, więc połączyłem jedno i drugie. Na studiach chodziłem na zajęcia do profesora Józefa Lipca, który zajmował sie filozofią sportu, ale nie było mowy o tym, żeby na zacnej uczelni wykładać coś takiego. Lipiec wydał kilka ciekawych książek poświęconych filozofii sportu i olimpizmowi w Polsce. Dowiedziałem o tym już po ukończeniu studiów.

Filozofowie, w większości nie lubią sportu, a namysł nad tą dziedziną aktywności człowieka raczej traktują jako żart. Czasami wypowiadają się o piłce nożnej, czasami o żużlu, ale nie są to wypowiedzi z serca filozoficznego, a raczej z głowy myśliciela. Mam inne zdanie na temat przedmiotu jakim jest filozofia sportu i wierzę, że społeczność filozofów z czasem również zmieni swoje stanowisko. Nie można rzecz jasna porównywać Emmanuela Kanta, niemieckiego filozofa oświeceniowego do trenera reprezentacji Niemiec Joachima Löwe, ponieważ zupełnie nie o to chodzi. Filozofia sportu dotyczy, rzec by można, tego samego co każda inna filozofia, czyli pewnej pasji, a nawet umiłowania, rozmyślania o takim przedmiocie namysłu jakim jest sport. I to wszystko. Sport tworzą ludzie, którzy poświęcają czasami zdrowie, czasami życie, czasami rodzinę, czasami siebie. Robią to z różnych pobudek: dla pieniędzy, dla radości bycia, dla dziewczyny, dla chłopaka, dla siebie samego. Ale sport w rzeczy samej jest jakby ponad ludźmi, z ludzi tylko emanuje.

Filozofia sportu, tak mi się wydaje, jest bardzo radosną dziedziną refleksji, ponieważ jakkolwiek na nią nie spojrzymy tam dostrzegamy moc życia, nawet jeśli w ostatnim czasie sport jest mocno doświadczany chorobą depresji. Filozofia sportu traktuje o tejże radości i wszelkich wartościach, którymi kierują się ludzie sportu. Dlatego chciałbym się z państwem dzielić swoimi spostrzeżeniami i refleksjami na temat tego co się dzieje w sporcie (w piłce nożnej szczególnie, ale nie tylko), a czasami trochę się powymądrzać na temat filozoficznych aspektów sportu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz